Popular Posts

13 May, 2010

Hikmah bersabar.

Bercakap tentang sabar ni, teringat satu kisah. Kisah ni masa saya bekerja di Subang. Jadi selalu lah balik ke Pekan bila hujung minggu untuk melawat keluarga. Satu hari tu, dalam perjalan pulang dari Pekan ke Subang, aku dan suami berhenti makan di R&R Gombak (kalau tak salah). Disebabkan tengah lapar, usai solat magrib di surau, aku terus duduk di salah satu gerai yang ada di situ.

Aku pun berkira-kira nak makan nasi, tetapi memandangkan cuaca yang agak sejuk, aku telah meminta Mee Tomyam. Perasaan nak makan tu, jangan ceritalah. Entah macam mana, lambat pulak order sampai. Hati mula lah panas. Bila sampai makanan, mood untuk makan tu dah kurang. aku mula lah makan hendak tak hendak. suap sikit, berhenti, suap sikit berhenti. Tiba-tiba... jeng jeng jeng.. perghhh aku nampak sesuatu dari dalam mangkuk mee tu. terus aku rasa nak muntah. benda warna hijau gelap. seperti kaki anak katak. perghhhh ilang selera sungguh aku! aku cuba kontrol..tapi suami aku dah perasan. dia tanya kenapa? aku cakap la ada katak dalam mee tu. dia pun, terus la nak panggil tuan kedai tu. Yang peliknya, aku boleh cool plak. padahal aku ni jenis panas baran. Aku cakap kat suami, "tak apa lah bang.. biar aje lah. nanti diorang cuci pinggan, mungkin diorang perasan. jom lah balik." Suami aku tak nak lah. dia cakap, "mana boleh macam tu, kena report ni."

"Biar lah, saya malas nak kecoh-kecoh" Suami aku tak puas hati lah." Macammana kalau dia buat kat orang lain pulak lepas ni. Bukan boleh makan ni, haram." Betul jugak kan! akhirnya aku cakap kat suami, cuba tengok dulu, kot pandangan mata saya salah." Suami aku pun angkat la bende tu..

"Cehhhhh.. ni bukan kaki katak.. ni kelopak buah tomato la.." hahahaha... mana aku tau, aku tengok sama jek cam kaki katak.. sib baik la aku tak kecoh2 wat report kan.. Alhamdulillah masa tu Allah bagi kesabaran yang lebih kat aku.. kalo tak, sape yang malu????? aku jugakkkkkkkk!
Aku nasihatkan korang, lain kali check la dulu.. bersabar banyak sangat kelebihannya..

1 comment: